miercuri, 7 ianuarie 2009

cursul de bucatarie de la restaurantul tamarind

acum noi scriem in paralel, unele lucruri s-ar putea sa se repete.
cursul incepe cu o vizita la piata, unde "profesorul" iti explica niste legume, carnuri, orezuri si alte ingrediente, ce gust au, sau la ce fel de mancare sunt bune. din ce am vazut in piata aia, asiaticii mananca cam tot, dar campioni la grozavii culinare cica sunt chinezii, detasat. vinetele sunt mici si subtirele si le spune puta de cal, oricum sunt categoric mai mari decat un penis asiatic (asa spunea ghidul, va jur). dar au si vinete rotunde, niste mingiute vinetii, care se folosesc la supa. coriandru in loc de patrunjel, in orice. lemongrass din belsug, am aflat in sfarsit cum arata, o tulpina alburie, lemnoasa, din care arunci invelisurile exterioare, pana ajungi la tulpina mai frageda, care se pune in orice, de la ceai la chiftele. papadie, floare de banana, frunza maimutei, morning glory, betel, chili wood si tot felul de alte buruieni necunoscute in care la noi probabil se pisa cainii. romanii sunt fraieri, au mancarea sub nas si fac mofturi. sectiunea carnuri mi s-a parut interesanta, dar n-as manca de acolo nici un copan de pui. carnurile sunt puse direct pe tejghea, eventual pe un plastic, si in bataia mustei. ghidul zicea ca daca le bate musca nu sunt proaspete, si de aia le lasa asa liber, ca sa nu te tepuiesti. lasa musca sa guste mai intai. delicatesa cica e sa mananci intestine de porc, necuratate. hm, nu cred. un nene australian in grup incercase. era batran, probabil ca halena de dimineata nu avea mare importanta. la un moment dat am vazut niste animalute negricioase uscate. nu erau pui, si nici rate, erau soareci si sobolani. ghidul ne aburea ca o sa avem un fel de mancare cu asa ceva, cica e foarte bun, dar ii placea sa le oripileze pe americancele alea stupide.
dupa piata, am plecat la scoala de gatit, la vreo 15 minute cu tuktukul, in afara orasului. minunat loc, elesteu cu nuferi, zona de preparat cu cutite, mojare, cratiti, tot ce trebuie, zona de gatit pe foc cu vreo 8 cuptoare/aragaze individuale din ceramica cu carbuni, chiuvete din ghivece de flori, un peisaj muntos in fundal, aer parfumat de la florile din copaci, un ceai de ghimbir si lemongrass de bun venit, si niste baieti cu picioare late de vreo 15cm care spalau totul dupa noi. ce poate fi mai frumos.
nu intru in detalii acum, ca oricum am uitat retetele pe ici pe colo. am facut in total vreo 5 feluri. un pesto din vanata cu usturoi si ceapa, ardei iute, coriandru si nitel lime - mie mi-a iesit iute de ma usturau ochii, pentru ca am pus din toate, sa fie bogatie. ghidul mi-a zis ca nu e prea spicy si e prea multa lamaie. a lu juju a iesit cremos si foarte bun, dar nici al ei nu era spicy de loc. m-am confuzat. se manca cu sticky rice, adica cu gramajoare de orez pe care le luai dintr-un cosulet de paie si le muiai cu manuta in mojar. tre sa recunosc ca la food styling asiaticii au talent nativ, cateva chestii aruncate neglijent in farfurie arata in arata de ingheti.
al doilea - alt pesto, cu marar, usturoi, ceapa, ceapa verde busuioc si sos de peste, mozolit in mojar din nou, in care am marinat 3 bucati de peste, le-am pus pe o frunza de banana, inmuiata in prealabil pe foc. eu am facut pe genul cearsaf si paturica pentru peste, noroc ca s-a prins ghidul ce prostii faceam. am impachetat pestele in frunza de banana, am legat cu niste sforicele de bambus si am pus fiecare pachetelul lui in cosuletul de fiert in aburi, unde a fiert vreo juma de ora. nu mai zic ce gust avea, am fost foarte mandra de mine.
al treilea fel a fost o supa unde am participat toti, drept care nu stiu exact cum se face, dar supa e supa, pui niste ierburi sa fiarba. lemongrassul aici - esential.
al patrulea fel - alt pesto in mojar, in care am amestecat si niste carne de pui. am facut zdrente o tulpina de lemongrass si am bagat acolo umplutura, ca intr-un cosulet si am pus una pe gratar si alta la prajit. practic am facut niste chiftele, dar au fost foarte bune.
continui maine cu desertul.
-------------
desertul: orez mov (purple rice) cu lapte de cocos, sos de tamarind, fructe si susan. am aflat si eu ca laptele de cocos se prepara, nu se extrage din cocos. imi asum prostia. pur si simplu se pune apa fiarta peste tocatura de cocos, se mesteca si se stoarce. cu mana. iar sosul de tamarind are gust de magiun, sau mai actualizat, cu gemul de prune. una peste alta, combinatia a fost buna si la gust.

3 comentarii:

Unknown spunea...

La multi ani, Ioana! :)
Na, ca am facut de-un comentariu :)
te pupez!!

md spunea...

nitin sawhney feat paul mccartney - my soul...extrem de parfumata si sofisticata.

http://www.youtube.com/watch?v=Fv2c47sKMBA&feature=PlayList&p=A56C8F1F287700F3&playnext=1&index=70

J spunea...

apropos de contraste. e mai vesela asta, a fost o joaca pana la urma

http://www.youtube.com/watch?v=aAYY_sU3PfM