marți, 30 decembrie 2008

hanoi

am ajuns la hanoi, oras mai mic decat saigonul, fosta colonie franceza, care a pastrat o parte din arhitectura colonialista. mie nu mi-a placut din prima, ioanei i-a placut mult. oamenii sunt mult mai reci si nu numai din cauza ca e mult mai frig ca in sud (15-22 grade spre deosebire de 25-35 in saigon). lume aroganta (pesemne au invatat ce e mai nasol de la francezi), rece, nepoliticoasa, imbracata in culori inchise, mai pe tristete si usor rautate. poate exagerez, dar mi-a dat o stare naspa din prima.

orasul nu e urat, dar nu are nimic din vitalitatea si culoarea saigonului, as zice ca are un iz usor european, in sensul rau. am plecat in oras, si dupa vreo juma de ora am reusit sa ne pierdem in centrul vechi una de alta. eu nu aveam harta dar am ajuns usor la hotel, mi-am luat o harta, m-am intors in oras si am mancat o supa si am baut un vin rosu ( local, cam prost). in timp ce stateam la masa, ma gandeam ingrijorata sa nu i se fi intamplat ioanei ceva, sa n-o fi tras-o vreounul in vreo alee laturalnica. ( cam greu de imaginat, avand in vedere ca majoritatea barbatilor sunt mai scunzi cu un cap decat ioana). sau poate ca s-a saturat de toanele mele din ultimele cateva zile, si s-a sutit pt ca nu mai suporta. ulterior am aflat ca in timpul cinei si ea se gandea cu ingrijorare la aceleasi doua scenarii: sa nu ma fi furat vreounul - cam neverosimil, sau ca m-am sutit pt ca am fost nesuferita:)

ne-am reintalnit seara la hotel pt mailuri si se pare ca nu mai comunicam la fel de bine ca la inceput: eu am intrat intr-un magazin, ea in ala de langa mine, si nu se mai stie care a iesit prima si nu a vazu-o pe cealalta. am facut totusi se pare acelasi lucru: am iesit, ne-am uitat, nu era cealalta, am asteptat, dupa cinci minute ne-am dus la colt, am asteptat si acolo 10 minute, si dupa care fiecare din noi a luat-o din loc pe stradute.

camera naspa, mica, umeda, fara geam, scumpa pt standardele de aici.

ne-au mutat azi intr-o camera mai mare si mai scumpa si cu geamuri ( + 2 etaje de carat 50 kg fara lift). am luat-o prin orasul in continuare neprietenos, a fost la templul literaturii - foarte frumos, ne-am oprit apot la un fast food de supa si apoi la o cafenea pt ca eu nu bausem cafea - aia de la hotel e oribila.

ne-am intors acasa ca sa imi iau ceva mai gros de imbracat pt ca e cam frig aici si ne-am hotarat sa mergem iar la un masaj. zis si facut: am gasit locul pana la urma intr-un hotel: masaj 90 minute cu o sauna improvizata inainte. ne-am zis ca n-are cum sa fie rau. a fost. cel mai prost din viata mea, si eu am fost le multe masaje. au intrat alea, si zici ca-mi facea masaj un iubit plictisit, de-ala de "hai sa o ciupesc de cateva ori sa nu spuna cu fac niciodata nimic". nu tu ulei, nu tu logica, nu tu nimic. initial m-am gandit sa-i dau o sansa, poate asa e la inceput. femeia casca, se mai uita la ceas, isi mai infigea un deget intre coaste din cand in cand ca sa nu zic ca nu simt nimic. ioana a fost mai " norocoasa": maseuza ei s-a hotarat ca macar pe cur sa o maseze ca lumea, drept urmare acum are niste carcei in zona mentionata, si posibil vanatai. dupa vreo 10 minute ma enervez, dar imi dau seama ca oricum nu o sa inteleaga daca ii zic ceva si oricum nu o va interesa. ii zic ioanei, ba, io as pleca acum. ea zice, stai cuminte, stiu ce zici, si a mea e proasta, stai sa vedem ce se intampla. dupa 20 de minute a mea termina fushereala sinistra numita masaj pe spate si picioare, ridica prosopul, indica cu barbia si ordona sec, sictirit si condescendent "change!". adica sa ma intorc. ma intorc cu o fata plata, calma, resemnata ( incredibil, nu?), o las sa fushereasca rapid si partea din fata, suntem la 40 minute in total din 90 promise, isi da seama ca nu mai are ce sa "maseze", ma mai ciupeste de 2 pe genunchi, imi mai da doi pumni terapeutici in tibie, si-mi arunca dispretuitor:" ready". ma ridic, ioana intreaba cat le lasam spaga, eu zic "sper ca glumesti". "maseuza" se uita fix la mine pana ma imbrac, eu ma imbrac calm, ea iese la un moment dat, intra din noi si ma fixeaza asteptand sa-i dau spaga.
intre timp, maseuza ioanei ii comunica si ea ioanei "ready". io sunt gata, nu zic mersi, nu dau spaga, ii zic ioanei ca o astept afara si ies. maseuza enervata ma ignora cu un aer superior si nu saluta nici ea. iese si ioana, imi zice ca macar a ei i-a zis ca e frumoasa de doua ori, ioana a zis mersi, dar cand aia a vazut ca nici ea nu ia spaga s-a uitat si ea urat la ioana.

am plecat usor siderate si cam indispuse, si am zis ca sa mancam ceva. ne-am dus la carciuma la care a fost ioana singura. io mi-am luat noodelshi cu legume, ioana a zis ca incearca un dish local de 80.000 dongi: cha ca.

vine omul, mie-mi da taiteii cu zarzavat. ioanei ii aduce o farfurie pe care erau aranjate frumos trei gramajoare: una de noodelshi, una de marar, si una de cozi de ceapa verde. si un bolut de arahide tocate marunt. ioana zice: pai si carnitza nimic? pe ce naiba deu eu 80.000? si ca sa nu para de caca, se apuca elegant sa presare arahidele maruntite peste taitei, ceapa, marar. intre timp, apare chelnerul si mai aduce o chestie de metal cu carbune in el si o cratita in varf: carnita de peste. ioana se inveseleste brusc. chelnerul cand vede ce barbarie a produs ioana in farfurie o intreaba politicos: do you know how to eat this? ioana zice cuminte si sincer" no". mie deja imi curg lacrimile de ras, spre uimirea constipatilor americani de langa noi. chelnerul ii explica ioanei ca se pun taiteii intr-un bolut (pe care ni la dat el), se asezoneaza cu ceapa verde, marar, arahide, se toarna sos din cratita peste amalgamul de mai sus si se aseaza bucati de peste in varf - tot din cratita. si tot asa. maninci portia mica si iti mai prepari una in bolut. ne-am amuzat mult cu totii: eu cel mai tare, apoi chelnerul, apoi ioana, si apoi restul de personal din carciuma. am plecat foarte bine dispuse si bine hranite.

maine plecam in halong bay cu barca de rev, din pacate e frig ( tzeapa!), se pare ca va ploua si probabil o sa nimerim iar cu turisti constipati si plicticosi. poate reusim macar sa ne cumparam o sticla de sampanie inainte de a ajunge pe barca...

la multi ani !!!!!!!!!!!!!!!

Niciun comentariu: